Kody błędów w wózkach widłowych i innych urządzeniach transportu bliskiego to informacje diagnostyczne, które informują o konkretnych problemach technicznych i pomagają w szybkim zlokalizowaniu oraz naprawie usterek. Różne marki i modele wózków widłowych mają własne systemy kodów błędów. Można z całą pewnością stwierdzić, że pojawienie się danego kodu na wyświetlaczu urządzenia jest tylko kwestią czasu. Ważne jest w tym momencie niebagatelizowanie problemu przez operatora i podjęcie przez niego właściwych działań. Przede wszystkim należy bezpiecznie zakończyć pracę z urządzeniem. Jeśli pojawienie się błędu nastąpiło podczas jazdy, należy zwolnić i bezpiecznie zaparkować urządzenie, wyłączyć silnik/zapłon i opuścić urządzenie. Jeśli dany komunikat pojawił się podczas operowania ładunkiem na wysokości należy bezpiecznie odłożyć ładunek, jeśli to możliwe na regale i opuścić maszt. Należy pamiętać, że nie każdy kod ma wagę krytyczną dla urządzenia , zaś ich podstawowa znajomość przez operatora pozwala na właściwą i szybszą reakcję na problem. W tym momencie operator urządzenia może być w stanie sam usunąć problem, zlokalizować uszkodzony podzespół, czy przekazać konkretną informację osobie odpowiedzialnej za serwis. Bardzo często pojawiające się kody udaje się skasować poprzez ponowne zrestartowanie urządzenia. Istnieją kody, które są uniwersalne i stosowane przez większość producentów wózków widłowych. Sprawia to, że operatorom łatwiej jest rozpoznać dany objaw urządzenia. Do takich kodów należy np. kod 45, oznaczający problem z unoszeniem i hydrauliką, kod 50 odnoszący się do hamulca postojowego, kod 52 sygnalizujący problem z dźwignią hydrauliki, kod 56 mówiący o włączonej funkcji hydraulicznej podczas startu urządzenia, czy też kod 99 sygnalizujący niemożliwość przyspieszania lub zmiany prędkości jazdy.

Poniżej przykładowe kody błędów dla kilku marek takich jak Linde, Toyota i Jungheinrich.

Linde (modele 386, 387, 388, 391, 392, 393, 394, 396)

Każdy kod składa się z litery, po której następuje kombinacja cyfr.
Cyfry od 1 do 99 oznaczają kody statusu , które opisują stan działania. Nie jest tutaj wymagane żadne działanie .
Cyfry od 100 do 199 oznaczają ostrzeżenia. Uważnie obserwuj stan działania i w razie potrzeby wezwij pomoc techniczną, zanim wystąpi awaria.
Cyfry od 200 do 999 opisują usterki. Natychmiast wyłącz urządzenie i silnik. Jeśli zapali się kontrolka ostrzegawcza H11 lub poczujesz zapach gazu, natychmiast zamknij zawór odcinający gaz .
Częste kody błędów
Kody błędów D 148, D 152, D 154, D 156, D 158, D 160, D 162, D 164, D 182, D ​​184, D 186, D 188, D 190 i D 192 odnoszą się do usterek wyświetlacza lub wadliwej komunikacji między różnymi systemami alarmowymi.

Kody błędów zaczynające się na literę L oznaczają usterki w hydraulice. Są to następujące kody:
L 146, L 180, L 220, L 222, L 230, L 231, L 232, L 235, L 236, L 238, L 239, L 250, L 251, L 252, L 253, L 254, L 255 , L 256, L 257 L 258, L 259, L 260, L 261, L 262, L 263, L 264 L 265, L 266, L 267, L 268, L 269, 270, L 271, L 272, L 273, L 274, L 275, L 276, L 277, L 280, L 282, L 284, L 285, L 286, L 287, L 288, L 289, L 290, L 291, L 292, L 294, L 295, L 350, L 351, L 352, L 353, L 354, L 355, L 356, L 357, L 358, L 359, L 380, L 410 , L 411, L 412, L 413, L 414, L 415, L 416, L417, l 418, L 419, L 420, L 421, L 422, L 423, L 424, L 425, L 426, L 427.
Wadliwe zawory, złącza lub awarie joysticka są często przyczyną usterek w układzie hydraulicznym.

Jeżeli przed kodem błędu znajduje się litera T, jest to usterka w przekładni. Dotyczy to następujących kodów:
T 104, T 124, T 134, T 150, T 157, T 159, T 160, T 167, T 168, T 169, T 179, T 220, T 221, T 222, T 225, T 226, T 231, T 232, T 233, T 235, T 238, T 239, T 240, T 241, T 243, T 244, T 245, T 246, T 247, T 248, T 249, T 250, T 251, T 252, T 253, T 254, T 255, T 256, T 259, T 260, T 261, T 262, T 263, T 264, T 265, T 266, T 269, T 270, T 271, T 272, T 2 73, T 274, T 275, T 276, T 277, T 278, T 296, T 331, T 332, T 333, T 340, T 345, T 347, T 348, T 349, T 350, T 352, T 356, T 3 70, T 371, T 372, T 373, T 374, T 380, T 481, T 482, T 483, T 484, T 488, T 490, T 491
Usterki przekładni spowodowane są najczęściej wadliwymi złączami, nieprawidłowym działaniem joysticka lub uszkodzonymi hamulcami, które powodują wyłączenie napędu.

Toyota

· Error 42 – oznacza uszkodzony czujnik lub przewody elektryczne.
· Error 61 – sugeruje problem z systemem SAS.
· Error 64 – problem z cewką pochyłu.
· Error 67 – problem z wadą wyłącznika wysokości wideł.
· Error 71 – problem z potencjometrem skrętu kół.
Należy jednak pamiętać, że kody błędów mogą różnić również w zależności od modelu czy serii widlaków.
Mogą one wyświetlać się też jako: EE1 (czyli informacja o nieprawidłowej komunikacji pomiędzy wyświetlaczem) lub A0-4 (nieprawidłowa praca wentylatora kontrolera).

Jungheinrich

· 1901 – pedał przyspieszenia wciśnięty podczas uruchamiania
· 1904 – nie wybrano kierunku jazdy po naciśnięciu pedału przyspieszenia
· 1908 – wyłącznik siedzenia nie jest zamknięty
· 1909 – naciśnięto pedał gazu, a jednocześnie hamulec postojowy
· 5915 – otwarta pokrywa baterii
· 1917 – jednoczesne naciśnięcie pedału przyspieszenia i hamulca
· 1918 – drzwi kabiny otwarte
· 2951 – funkcja hydrauliczna stosowana podczas uruchamiania
· 5990 – poziom elektrolitu jest zbyt niski
· 5409 – temperatura akumulatora jest zbyt wysoka
· 5393 – uszkodzona cela akumulatora