Dobór opon do wózka widłowego jest kluczowy dla bezpieczeństwa, efektywności operacyjnej i trwałości sprzętu. Oto kilka ważnych punktów dotyczących wyboru opon oraz ich wymiany.
W zależności od rodzaju nawierzchni po której będzie się przemieszczał wózek widłowy, czy też specyfiki wykonywanych prac w wózkach widłowych stosuje się opony pneumatyczne oraz pełne superelastyczne. Oba te rodzaje różnią się budową, sposobem montażu jak i wytrzymałością.
Opony pneumatyczne są wypełnione powietrzem, co zapewnia elastyczność i amortyzację. Ich konstrukcja składa się z warstw gumy, które otaczają dętkę, w której znajduje się powietrze. Opony pneumatyczne są dostępne w różnych rozmiarach, co pozwala na dobór odpowiednich do konkretnego modelu wózka widłowego oraz typu zastosowania. Opony te mogą mieć różne profile, w zależności od terenu, po którym będą jeździły. Opony o głębszym bieżniku są bardziej odpowiednie do pracy w trudnych warunkach, takich jak nierówne lub błotniste nawierzchnie. Dzięki wypełnieniu powietrzem, opony te skutecznie tłumią wstrząsy, co poprawia komfort pracy operatora oraz chroni ładunki przed uszkodzeniami. Opony pneumatyczne oferują dobrą przyczepność na różnych nawierzchniach, co jest szczególnie ważne w przypadku pracy na rampach lub w magazynach z różnymi rodzajami podłoża. Wadą tego rodzaju ogumienia jest podatność na przebicia, co może wymagać częstszej wymiany lub naprawy w porównaniu do opon pełnych. Koszt zakupu opon pneumatycznych oraz potencjalnych napraw może być wyższy niż w przypadku innych typów opon. Opony pneumatyczne wymaga regularnej kontroli ciśnienia, aby zapewnić ich optymalne działanie.
Ich zaletą jest to iż posiadając podnośnik i podstawowy zestaw kluczy użytkownik jest w stanie sam naprawić, wymienić oponę lub dętkę.
Opony superelastyczne charakteryzują się wyjątkową trwałością i elastycznością. Ich konstrukcja opiera się na solidnym kompozycie gumowym, co sprawia, że nie wymagają one pompowania, a jednocześnie dobrze amortyzują wstrząsy i zapewniają stabilność pojazdu. Ten rodzaj opon nie wymaga pompowania i jest odporny na przebicia, Opony superelastyczne cechuje duża trwałość co zmniejsza koszty eksploatacji i wymiany. Dzięki odpowiedniej konstrukcji oferują dobrą przyczepność, co jest kluczowe podczas transportu ciężkich ładunków.. Cena opon superelastycznych jest zazwyczaj wyższa niż tradycyjnych opon pneumatycznych. Chociaż dobrze amortyzują wstrząsy, mogą nie być tak wygodne jak opony pneumatyczne na bardzo nierównych nawierzchniach. Ze względu na swoją budowę do wymiany opon pełnych zazwyczaj konieczne jest zastosowanie prasy hydraulicznej. Opony superelastyczne zyskują na popularności w magazynach i halach produkcyjnych, gdzie niezawodność i minimalizacja przestojów są kluczowe dla efektywności pracy.
Wymiana opon w wózku widłowym jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności operacji. Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc w określeniu, kiedy należy wymienić opony:
– Zużycie bieżnika:: opony powinny być wymieniane, gdy głębokość bieżnika spadnie do poziomu, który nie zapewnia odpowiedniej przyczepności. Zaleca się regularne kontrolowanie stanu bieżnika.
– Uszkodzenia: opony, które mają widoczne np. pęknięcia w przypadku opon pełnych lub przetarcia, wypukłości w przypadku opon dętkowych, powinny być natychmiast wymienione.
– Wibracje i hałas: jeśli wózek widłowy podczas jazdy wytwarza nadmierne wibracje lub hałas, może to wskazywać na problem z oponami, co również może wymagać ich wymiany.
– Czas eksploatacji: nawet jeśli opony wydają się w dobrym stanie, zaleca się ich wymianę po określonym czasie użytkowania, zgodnie z rekomendacją producenta lub w zależności od intensywności pracy.
Dostosowanie rodzaju ogumienia w wózku widłowym uzależnione jest od kilku czynników. Po pierwsze istotne jest, czy urządzenie będzie pracowało wewnątrz budynków, czy też na zewnątrz. Docelowe miejsce pracy na płaskich powierzchniach predysponuje opony pełne superelastyczne, wyboiste i nierówne powierzchnie zaś opony pneumatyczne. Intensywność zadań wykonywanych na urządzeniach wyposażonych w opony superelastyczne jest lepszym wyborem gdyż są one bardziej trwałe niż pneumatyczne. Na korzyść opon pełnych przemawia także aspekt przewożenia ładunków delikatnych, gdyż są one lepsze w aspekcie amortyzacji i stabilności. Zaleca się dobór opon zgodny ze specyfikacją producenta, który wyposażył dane urządzenie przy sprzedaży.
Opony muszą być dobrane do specyfikacji wózka widłowego, a także do obciążenia, z jakim będą pracować. Ważne jest, aby przestrzegać zaleceń producenta. Opony do wózków widłowych mają specjalne oznaczenia, które dostarczają istotnych informacji o ich właściwościach i przeznaczeniu.
Najważniejsze oznaczenia dla opon pneumatycznych:
– Nazwa producenta: np. Kabat
– Rozmiar opony: oznaczenia rozmiaru, na przykład 7.00-12, gdzie pierwsza liczba to szerokość opony w calach, a druga to średnica felgi
– Liczba przekladek PR – w zakresie od 6 do 24
– Litera „R” wskazuje na to, że jest to opona radialna
Oznaczenia występujące na oponach superelastycznych:
– Nazwa producenta: np. Continental
– Rozmiar opony: np. 6.50 – 10
– Rozmiar felgi: np. 9.75
– Data produkcji: 2223, gdzie 22 to tydzień produkcji, a 23 to rok produkcji
– Oznaczenie fabryki: np. CP oznacza, że opona marki Continental została wyprodukowana w fabryce w Korbach w Niemczech
– Indeks nośności: np. 113
– Indeks prędkości np. A6 do 30 km/h
– Linia bezpieczeństwa 60J, linia do której bieżnik opony może zostać zużyty. Eksploatacja opony po przekroczeniu tej linii grozi pęknięciem
– Oznaczenie SIT, Quick lub FastFit oznacza, że opona nadaje się do szybkiego montażu
– White NM: opona niebrudząca biała lub kremowa
– Grey NM: opona niebrudząca szara
– Green NM: opona niebrudząca zielona
– Cs Easy: do samodzielnego montażu bez użycia prasy
– SRS: opona o zwiększonej amortyzacji
– Elcon: oznacza, że opona może być używana w miejscach, gdzie panuje ryzyko zagrożenia wybuchem