Koszt wymiany akumulatora trakcyjnego
W 2025 roku koszt wymiany baterii trakcyjnej w wózku elektrycznym w Polsce zależy od pojemności i producenta. Przykładowo:

  • Akumulator 24V: od 4 do 22 tysięcy zł brutto
  • Akumulator 48V: od 6 do 40 tysięcy zł brutto
  • Akumulator 80V: od 12 do 58 tysięcy zł brutto

Wysokie koszty zakupu nowych baterii trakcyjnych stanowią istotne obciążenie dla firm, szczególnie w dużych flotach wózków. Akumulatory 80V, stosowane głównie w wózkach o większej nośności i intensywnym użytkowaniu, są droższe, ale oferują większą moc i dłuższą żywotność.

Udział wózków elektrycznych na rynku
Mimo wysokich kosztów baterii, udział wózków elektrycznych w Polsce stale rośnie. Szacuje się, że w 2025 roku:

  • 60–66% nowo zakupowanych wózków widłowych będą stanowiły pojazdy elektryczne
  • 34–40% to wózki spalinowe (diesel i LPG)

Rosnąca popularność wózków elektrycznych wynika z niższych kosztów eksploatacji, mniejszego wpływu na środowisko oraz cichszej pracy w magazynach. Wózki z akumulatorami 80V coraz częściej wybierane są do intensywnej pracy na dużych halach i w logistyce wysokiego składowania, gdzie wymagana jest duża moc i wydłużony czas pracy bez ładowania.

Konkluzja
Pomimo wysokich kosztów zakupu i wymiany akumulatorów trakcyjnych, wózki elektryczne zdobywają coraz większy udział w rynku. Firmy coraz częściej decydują się na inwestycje w elektryki, doceniając długoterminowe korzyści finansowe i ekologiczne. Koszt baterii trakcyjnej, nawet 80V nie odstrasza, a traktowany jest jako element całkowitego kosztu posiadania, który w dłuższej perspektywie się opłaca, szczególnie w przypadku intensywnej eksploatacji i dużych flot.