Systemy telemetryczne w wózkach widłowych – czym są, jak działają i ile oszczędzają?

Nowoczesne systemy telemetryczne stają się standardem w zarządzaniu flotą wózków widłowych. Pozwalają zdalnie monitorować pracę urządzeń, styl jazdy operatorów, planować przeglądy i minimalizować przestoje. Dla firm to narzędzie do realnego obniżenia kosztów eksploatacji nawet o 15–25%.

1. Czym jest telemetria w wózkach widłowych?

To system czujników i oprogramowania, który zbiera dane z wózka widłowego i przekazuje je do chmury (lub lokalnego serwera). Telemetria działa na zasadzie:

  • połączenia z modułem CAN,
  • odczytu danych z czujników (prędkość, zużycie paliwa, drgania, uderzenia),
  • integracji z identyfikacją operatora (PIN, RFID, karta),
  • zdalnego przesyłu danych przez GSM, WiFi lub Bluetooth.

Dzięki temu kierownik floty widzi w czasie rzeczywistym, co się dzieje z każdym pojazdem – niezależnie od lokalizacji.

2. Co mierzy system telemetryczny?

Poniżej tabela z przykładowymi danymi, które rejestrują systemy telematyczne:

ObszarPrzykładowe dane
Praca wózkaCzas pracy, liczba motogodzin, czas bezczynności, trasy
OperatorzyKto jeździł, kiedy, jak długo, styl jazdy (np. ostre hamowania)
ZdarzeniaKolizje, przeciążenia, błędy systemowe, zderzenia z regałem
EnergiaZużycie LPG, diesla lub prądu, wydajność baterii
SerwisPrzeglądy, zbliżające się terminy UDT, komunikaty serwisowe
BezpieczeństwoPrędkość, włączone pasy, blokada rozruchu po kolizji

Niektóre systemy potrafią także:

  • blokować uruchomienie wózka po wykryciu uderzenia,
  • wysyłać SMS lub maila z alertem do serwisu,
  • analizować sposób pokonywania zakrętów i jazdy z ładunkiem.

3. Przykłady systemów telemetrycznych stosowanych przez najważniejszych producentów

SystemProducentCechy wyróżniająceIntegracja z ERP/WMS
I_SiteToyotaRejestr kolizji, analiza energii, dostęp przez RFIDTak
neXXt fleetStillLive dashboard, analiza stylu jazdy, planowanie przeglądówTak
Fleet ManagementLindeModuł serwisowy, kontrola prędkości, uderzeńTak
Jungheinrich Fleet IntelligenceJungheinrichCentralna chmura, monitoring wielu lokalizacjiTak

4. Praktyczne zastosowania – jak to działa w firmach?

Firma A: Centrum logistyczne FMCG – system Toyota I_Site

Profil firmy:

  • Branża: Logistyka i dystrybucja towarów szybkozbywalnych
  • 3 hale magazynowe
  • 2 zmiany robocze
  • 15 wózków widłowych Toyota Traigo + Tonero (elektryczne i spalinowe)
  • ~3000 palet dziennie

System wdrożony: Toyota I_Site
Czas trwania wdrożenia i pomiarów: 6 miesięcy

Efekty wdrożenia I_Site:

ObszarPrzed wdrożeniemPo wdrożeniuZmiana
Liczba kolizji miesięcznie2522🔻 –12%
Średnie zużycie LPG18,6 l/100 mth14,8 l/100 mth🔻 –20%
Średnia dostępność wózków84%91,4%🔺 +8,8%
Średni koszt serwisu miesięczny9 800 zł8 500 zł🔻 –1 300 zł
Efektywność operacyjna (palet/h)4348🔺 +11,6%

Funkcje wykorzystywane:

  • Kontrola dostępu (PIN + RFID)
  • Automatyczne raporty wykorzystania
  • Analiza stylu jazdy operatorów
  • Powiadomienia SMS po kolizji
  • Planowanie przeglądów

Firma B: Magazyn części przemysłowych – system STILL neXXt Fleet

Profil firmy:

  • Branża: Dystrybucja części technicznych i komponentów
  • 3 hale
  • 2 zmiany
  • 14 wózków widłowych STILL RX i EX (elektryczne i LPG)
  • ~2700 palet dziennie

System wdrożony: STILL neXXt Fleet
Czas trwania wdrożenia i pomiarów: 6 miesięcy

Efekty wdrożenia neXXt Fleet:

ObszarPrzed wdrożeniemPo wdrożeniuZmiana
Liczba kolizji miesięcznie2823🔻 –17,8%
Średnie zużycie LPG17,4 l/100 mth14,3 l/100 mth🔻 –17,8%
Średnia dostępność wózków81%90%🔺 +11%
Średni koszt serwisu miesięczny10 100 zł8 600 zł🔻 –1 500 zł
Efektywność operacyjna (palet/h)4147🔺 +14,6%

Funkcje wykorzystywane:

  • Przypomnienia o UDT
  • Zdalna blokada maszyn
  • Identyfikacja operatorów + analiza błędów
  • Dashboard z mapą kolizji
  • Integracja z ERP (SAP)

PODSUMOWANIE PORÓWNAWCZE

ParametrToyota I_SiteSTILL neXXt Fleet
Redukcja kolizji–12%–17,8%
Spadek zużycia LPG–20%–17,8%
Wzrost dostępności wózków+8,8%+11%
Redukcja kosztów serwisu~1 300 zł/mies.~1 500 zł/mies.
Efektywność palet/h+11,6%+14,6%
Cena systemu (całkowicie)wyższaśrednia
Łatwość integracjiśredniawysoka (z ERP)
Aplikacja mobilnabrak natywnejpełna aplikacja

WNIOSKI:

  • Toyota I_Site: silne w bezpieczeństwie operatorów i analizie stylu jazdy, bardziej rozbudowane raporty – ale droższy i mniej elastyczny w integracji.
  • STILL neXXt Fleet: bardzo dobre narzędzie do optymalizacji operacyjnej i planowania, z większymi korzyściami przy większych halach i strukturze ERP.

 

5. Koszty wdrożenia i zwrot z inwestycji (ROI)

ElementKoszt orientacyjny
Moduł telemetryczny1000–3000 zł netto / wózek (jednorazowo)
Abonament systemu20–80 zł / wózek / miesiąc
Wdrożenie1000–4000 zł (konfiguracja, szkolenie)

Zwrot z inwestycji (ROI):
– W większości przypadków 2–6 miesięcy, jeśli firma ma >5 wózków i dużą rotację towarów.

6. Korzyści z wdrożenia systemu telemetrycznego

Finansowe:

  • redukcja zużycia paliwa/energii: do 25%,
  • mniej uszkodzeń towarów i regałów,
  • obniżenie kosztów serwisu przez planowanie przeglądów.

Operacyjne:

  • pełna wiedza o dostępności i obciążeniu floty,
  • kontrola pracy operatorów (czas, styl jazdy),
  • wykrywanie niewykorzystanych maszyn.

Bezpieczeństwo:

  • mniej wypadków,
  • szybsze reakcje na błędy techniczne,
  • możliwość blokady wózka po kolizji lub przed przeglądem UDT.

7. Czy to się opłaca małym firmom?

Tak, ale szczególnie wtedy, gdy firma ma przynajmniej 3–4 wózki i chce ograniczyć koszty paliwa, awarii lub wypadków.

Przykład:
Firma z 4 wózkami LPG (2500 motogodzin/rok) wdrożyła system telemetryczny.
– Po 3 miesiącach wykryto, że 2 operatorów nagminnie przekraczało prędkość
– Po korekcie: spalanie spadło o 11%, liczba przestojów – o połowę

Zwrot kosztów: po 4 miesiącach.

Podsumowanie

Systemy telemetryczne to realne narzędzie do:

  • obniżenia kosztów operacyjnych,
  • zwiększenia żywotności wózków,
  • poprawy bezpieczeństwa pracy.