Wózki widłowe kojarzą się głównie z magazynami, halami produkcyjnymi i centrami logistycznymi. Świat tych urządzeń jest jednak znacznie bardziej różnorodny, niż się wydaje. Oto kilka nietypowych i fascynujących przykładów wózków widłowych oraz ich zastosowań:


Wózek widłowy do… transportu łodzi

W marinach i stoczniach stosuje się specjalne, ogromne wózki widłowe o wydłużonych widłach i podwoziu przystosowanym do poruszania się po nierównym terenie. Ich zadaniem jest wyciąganie łodzi z wody i transportowanie ich po nabrzeżu. Przykładem takiego typu urządzenia jest wózek widłowy o napędzie diesla marki Kalmar model DCE150-6 o udźwigu 15.000 kg.


Wózki do pracy w samolotach

Na pokładach największych samolotów transportowych, takich jak Boeing C-17 czy Antonov An-124, stosuje się kompaktowe wózki widłowe, które mieszczą się w ładowniach i pomagają w rozładunku towarów w trudno dostępnych miejscach. Często używanymi w takich warunkach przez siły zbrojne USA czy NATO są urządzenia marki Mitsubishi Caterpillar Forklift America (MCFA) np. MCFA CAT 2C3000. Alternatywą przy takich załadunkach pozostają także wózki widłowe z platformą niskoprofilową. Często wykorzystywane są sprzęty marki Kalmar modele z serii Electric Pallet Truck czy DCF160-12, marki Raymond z serii 7400 lub 7700, czy też marki Taylor-Dunn modele Bigfoot czy C-432.


Wózki do pracy w warunkach nuklearnych

W elektrowniach atomowych czy laboratoriach nuklearnych używa się specjalnych wózków widłowych wykonanych z materiałów odpornych na promieniowanie, często sterowanych zdalnie. Pozwalają na przemieszczanie niebezpiecznych ładunków bez narażania operatora. Taki model skonstruowała firma Mitsubishi Heavy Industries. Konstrukcję tworzy specjalnie zaprojektowana kabina z płyt stalowych o grubości 100 milimetrów oraz szkło ołowiowe o grubości 230 mm. Kabina jest klimatyzowana odporna na ciśnienie z zewnątrz. Wózek waży 30 ton przy udźwigu 9 ton.


Wózek widłowy z kabiną obracającą się o 360°

Wózki z obrotową kabiną operatora to nowoczesne rozwiązanie zwiększające widoczność i precyzję pracy. Operator może obracać się razem z kabiną, co przyspiesza manewrowanie w ciasnych przestrzeniach. Przykładem takiego rozwiązania jest teleskopowy wózek widłowy marki Socma model HNTR4015 wyposażony w wysięgnik o roboczym zakresie 10,5 metra do przodu, 15 metrów do góry przy maksymalnym udźwigu 4 ton.


Największy i najmniejszy wózek widłowy świata

Budowane przez firmę Kalmar wózki widłowe Super Heavy Forklift Truck z serii DCG noszą miano największych na świecie. Konkretnie model DCG850 o udźwigu 85.000 kg uważany jest za największy na świecie. Jego masa własna to około 97.600 kg. Używany jest w przemyśle stoczniowym i przy załadunku kontenerów z ciężkimi ładunkami specjalnymi. Miano najmniejszego wózka widłowego świata natomiast przypada wózkowi włoskiej marki Mariotti model mini 4. Udźwig tego kompaktowego pojazdu to 400 kg przy 1.300 kg masy własnej oraz jedynie 1095 mm długości.


Wózki z napędem wodorowym

W ramach dążenia do zerowej emisji coraz więcej firm testuje wózki widłowe zasilane wodorem. Są cichsze, szybsze w ładowaniu niż elektryczne i nie emitują CO₂. W USA w takich rozwiązaniach przoduje np. Amazon czy Walmart. Projekt ten wdrożyło już kilka koncernów. Są to między innymi Toyota w modelu Traigo 80H2, Linde w modelach z gamy E35 – E50 serii 1254 np. w modelach E35/600H, E40/600H. Wózki widłowe z rozwiązaniami wodorowymi spotkać można także w urządzeniach marki Hyster-Yale czy Hyundai.


Wózki widłowe to nie tylko nudne maszyny do podnoszenia palet – to innowacyjne, czasem futurystyczne urządzenia, które potrafią zaskoczyć swoim wyglądem, przeznaczeniem i technologią. Śledząc branżę, warto zwracać uwagę na te nietypowe rozwiązania – często właśnie tam rodzą się przyszłe standardy.