Falownik nazywany inaczej przemiennikiem częstotliwości zamienia napięcie stałe z baterii na sterowane napięcie/prąd przemienny dla silników trakcyjnych, często także dla pomp hydraulicznych. Pozwala na bezstopniową regulację prędkości i momentu, odzysk energii przy hamowaniu oraz realizację funkcji bezpieczeństwa.


Główne zastosowania falownika w wózku

  • Napęd trakcyjny (jazda) — sterowanie napędem kół, płynne ruszanie, hamowanie, tryb (pełzanie) do manewrowania wąskich alejek.
  • Sterowanie pompą hydrauliczną (podnoszenie / opuszczanie) — regulacja wydajności pompy (często poprzez falownik silnika hydrauliki).
  • Funkcje pomocnicze — sterowanie przesuwem bocznym, przechyłem masztu, itp. (często zintegrowane z kontrolerem urządzenia).

Najważniejsze funkcje falownika korzystne w wózku

  • Regulacja momentu i prędkości — precyzyjne manewrowanie i stabilne podnoszenie.
  • Regeneracja / odzysk energii — hamowanie może zasilać akumulator co poprawia to zasięg pracy na jednym ładowaniu.
  • Tryb pełzania — niski zakres prędkości do pracy w wąskich korytarzach i przy precyzyjnym ustawianiu ładunku.
  • Kontrola poślizgu / ograniczenie momentu — minimalizuje poślizg kół i stabilizuje ruchy przy śliskiej nawierzchni.

Bezpieczeństwo funkcjonalne — STO i normy

  • Safe Torque Off (STO): kluczowa funkcja bezpieczeństwa — gdy aktywowana, falownik nie dostarczy energii generującej moment, co odpowiada zatrzymaniu kategorii 0 (EN 60204-1). Falownik i moduły bezpieczeństwa muszą być zgodne z IEC/EN 61800-5-2.
  • Normy branżowe: dla wózków istotna jest norma EN 1175 (wózki jezdniowe — wymagania bezpieczeństwa elektrycznego i elektronicznego) oraz powiązane normy maszynowe (2006/42/WE, ISO 3691). Zgodność funkcji bezpieczeństwa powinna być dokumentowana.

Typowe architektury odzysku energii

  • Pełna rekuperacja do akumulatora — falownik + system zarządzania baterią pozwala ładować baterię przy hamowaniu (wymaga kompatybilności ładowania i ograniczeń napięcia).
  • Dynamiczne hamowanie (rezystorowe) — przy braku możliwości ładowania energia jest zamieniana w ciepło przez rezystory hamowania.

Kryteria doboru falownika do wózka

  • Moc / ciągła i szczytowa przeciążalność — dobór falownika winien uwzględniać krótkotrwałe przeciążenia podczas ruszania i podnoszenia.
  • Napięcie zasilania — 24/36/48/80V zależnie od klasy wózka.
  • Obsługa rekuperacji — czy falownik i system ładowania baterii to umożliwiają.
  • Funkcje bezpieczeństwa — obsługa STO i innych bezpiecznych funkcji zgodnie z IEC/EN 61800-5-2.

 


Producenci i rozwiązania rynkowe (przykłady)

  • ZAPI / Curtis — znane układy sterowania trakcyjnego i falowniki dedykowane do wózków magazynowych.

Utrzymanie, diagnostyka, typowe usterki

  • Kontrola parametrów pracy: temperatura mocy, ilość cykli hamowania, logi błędów komunikacji.
  • Sprawdzanie wejść bezpieczeństwa (STO): testy działania STO i blokad przed wydaniem wózka do pracy.
  • Problemy z rekuperacją: brak ładowania przy hamowaniu może wynikać z braku kompatybilności falownika z systemem baterii lub z przeciążenia łańcucha ładowania (wtedy stosuje się rezystor hamowania).