Wózki widłowe marki Linde od lat wyznaczają standardy w zakresie ergonomii, precyzji i bezpieczeństwa. Jednym z najbardziej innowacyjnych rozwiązań, jakie oferuje niemiecki producent, jest system Linde Steer Control – czyli elektroniczne sterowanie kierunkiem jazdy bez użycia tradycyjnej kierownicy. Jak to działa? Dlaczego warto znać ten system – zarówno jako operator, jak i serwisant? O tym poniżej.


🔧 Co to jest Linde Steer Control?

Linde Steer Control to technologia oparta na koncepcji “steer-by-wire”, czyli sterowania bez mechanicznego połączenia z osią skrętną. Zamiast klasycznej kierownicy, operator korzysta z pokrętła lub joysticka umieszczonego w podłokietniku. Ruchy operatora są rejestrowane przez czujniki, a następnie przekazywane elektronicznie do sterownika, który reguluje położenie kół skrętnych.


⚙️ Jak działa system?

  1. Operator obraca pokrętło kierunkowe lub używa joystick.
  2. Enkoder odczytuje jego ruch i przesyła dane do sterownika SCU (Steering Control Unit).
  3. SCU analizuje prędkość, kierunek i kąt skrętu.
  4. Sygnał trafia do siłowników (elektrycznych lub hydraulicznych), które ustawiają koła pod odpowiednim kątem.
  5. System monitoruje całość w czasie rzeczywistym, zapewniając płynne i stabilne manewry.

✅ Zalety Linde Steer Control

1. Większa precyzja

System reaguje natychmiastowo na nawet niewielkie ruchy dłoni operatora, co pozwala na precyzyjne manewrowanie w wąskich przestrzeniach.

2. Lepsza ergonomia

Pokrętło sterujące lub joystick znajduje się tuż przy ręce operatora, co redukuje zmęczenie i minimalizuje konieczność wykonywania szerokich ruchów.

3. Więcej miejsca w kabinie

Brak kolumny kierownicy poprawia widoczność i ułatwia wejście/wyjście z kabiny.

4. Mniej ruchomych części

Brak mechanicznego połączenia oznacza mniej elementów narażonych na zużycie – co przekłada się na rzadsze awarie.


⚠️ Na co uważać?

Chociaż system Linde Steer Control jest bardzo niezawodny, jak każda technologia elektroniczna może ulec awarii. Objawy mogą obejmować:

  • brak reakcji na ruchy pokrętła (minikierownicy) czy joysticka,
  • komunikaty błędów na wyświetlaczu,
  • opóźnienia w reakcjach układu kierowniczego,
  • zanik powrotu do pozycji neutralnej.

W takich przypadkach konieczna jest diagnostyka komputerowa z użyciem systemu serwisowego Linde. Najczęściej przyczyną są usterki czujników, przerwania w komunikacji CAN lub błędy oprogramowania.


🛠️ Czy można to naprawić?

Tak – serwis Linde dysponuje narzędziami umożliwiającymi:

  • odczyt błędów SCU,
  • kalibrację czujników kierunkowych,
  • aktualizację oprogramowania układu sterowania,
  • wymianę enkoderów i aktuatorów.

W większości przypadków naprawa nie wymaga demontażu całego układu – co skraca czas przestoju wózka.


🧩 Gdzie stosowany jest Linde Steer Control?

System ten znajdziemy przede wszystkim w nowoczesnych modelach wózków widłowych Linde, elektrycznych serii E, modele E20-E35, nowszych z serii X, modele X20-X35 oraz spalinowych serii H, modele H20-H35, szczególnie tych przeznaczonych do intensywnej pracy w magazynach wysokiego składowania, logistyce wewnętrznej oraz centrach dystrybucyjnych.


📌 Podsumowanie

Linde Steer Control to inteligentne, nowoczesne rozwiązanie, które znacząco poprawia komfort i bezpieczeństwo operatora, a przy tym redukuje zużycie mechaniczne komponentów. System ten to genialne uzupełnienie koncepcji wyposażenia pojazdów wyłącznie w dwa pedały oraz system Linde Load Control poprzez, które urządzenie obsługuje się w sposób precyzyjny, łatwy i intuicyjny. Choć system nie jest skomplikowany w użytkowaniu, wymaga specjalistycznej wiedzy podczas diagnostyki i napraw. Dlatego regularny serwis urządzeń marki Linde powierzony doświadczonym specjalistom takim jak ci z MTO FORKLIFTS POLAND to gwarancja bezawaryjnej pracy na lata.