Wózki widłowe marki Linde od lat wyznaczają standardy w zakresie ergonomii, precyzji i bezpieczeństwa. Jednym z najbardziej innowacyjnych rozwiązań, jakie oferuje niemiecki producent, jest system Linde Steer Control – czyli elektroniczne sterowanie kierunkiem jazdy bez użycia tradycyjnej kierownicy. Jak to działa? Dlaczego warto znać ten system – zarówno jako operator, jak i serwisant? O tym poniżej.
🔧 Co to jest Linde Steer Control?
Linde Steer Control to technologia oparta na koncepcji “steer-by-wire”, czyli sterowania bez mechanicznego połączenia z osią skrętną. Zamiast klasycznej kierownicy, operator korzysta z pokrętła lub joysticka umieszczonego w podłokietniku. Ruchy operatora są rejestrowane przez czujniki, a następnie przekazywane elektronicznie do sterownika, który reguluje położenie kół skrętnych.
⚙️ Jak działa system?
- Operator obraca pokrętło kierunkowe lub używa joystick.
- Enkoder odczytuje jego ruch i przesyła dane do sterownika SCU (Steering Control Unit).
- SCU analizuje prędkość, kierunek i kąt skrętu.
- Sygnał trafia do siłowników (elektrycznych lub hydraulicznych), które ustawiają koła pod odpowiednim kątem.
- System monitoruje całość w czasie rzeczywistym, zapewniając płynne i stabilne manewry.
✅ Zalety Linde Steer Control
1. Większa precyzja
System reaguje natychmiastowo na nawet niewielkie ruchy dłoni operatora, co pozwala na precyzyjne manewrowanie w wąskich przestrzeniach.
2. Lepsza ergonomia
Pokrętło sterujące lub joystick znajduje się tuż przy ręce operatora, co redukuje zmęczenie i minimalizuje konieczność wykonywania szerokich ruchów.
3. Więcej miejsca w kabinie
Brak kolumny kierownicy poprawia widoczność i ułatwia wejście/wyjście z kabiny.
4. Mniej ruchomych części
Brak mechanicznego połączenia oznacza mniej elementów narażonych na zużycie – co przekłada się na rzadsze awarie.
⚠️ Na co uważać?
Chociaż system Linde Steer Control jest bardzo niezawodny, jak każda technologia elektroniczna może ulec awarii. Objawy mogą obejmować:
- brak reakcji na ruchy pokrętła (minikierownicy) czy joysticka,
- komunikaty błędów na wyświetlaczu,
- opóźnienia w reakcjach układu kierowniczego,
- zanik powrotu do pozycji neutralnej.
W takich przypadkach konieczna jest diagnostyka komputerowa z użyciem systemu serwisowego Linde. Najczęściej przyczyną są usterki czujników, przerwania w komunikacji CAN lub błędy oprogramowania.
🛠️ Czy można to naprawić?
Tak – serwis Linde dysponuje narzędziami umożliwiającymi:
- odczyt błędów SCU,
- kalibrację czujników kierunkowych,
- aktualizację oprogramowania układu sterowania,
- wymianę enkoderów i aktuatorów.
W większości przypadków naprawa nie wymaga demontażu całego układu – co skraca czas przestoju wózka.
🧩 Gdzie stosowany jest Linde Steer Control?
System ten znajdziemy przede wszystkim w nowoczesnych modelach wózków widłowych Linde, elektrycznych serii E, modele E20-E35, nowszych z serii X, modele X20-X35 oraz spalinowych serii H, modele H20-H35, szczególnie tych przeznaczonych do intensywnej pracy w magazynach wysokiego składowania, logistyce wewnętrznej oraz centrach dystrybucyjnych.
📌 Podsumowanie
Linde Steer Control to inteligentne, nowoczesne rozwiązanie, które znacząco poprawia komfort i bezpieczeństwo operatora, a przy tym redukuje zużycie mechaniczne komponentów. System ten to genialne uzupełnienie koncepcji wyposażenia pojazdów wyłącznie w dwa pedały oraz system Linde Load Control poprzez, które urządzenie obsługuje się w sposób precyzyjny, łatwy i intuicyjny. Choć system nie jest skomplikowany w użytkowaniu, wymaga specjalistycznej wiedzy podczas diagnostyki i napraw. Dlatego regularny serwis urządzeń marki Linde powierzony doświadczonym specjalistom takim jak ci z MTO FORKLIFTS POLAND to gwarancja bezawaryjnej pracy na lata.

