Reach stacker to specjalistyczny typ urządzenia transportu bliskiego, wykorzystywany do obsługi kontenerów intermodalnych w portach morskich, terminalach i mniejszych punktach przeładunkowych. Maszyna porusza się pomiędzy kontenerami, może je układać w układzie do czterech rzędów głęboko oraz na wysokość do 6 kontenerów w zależności od modelu i klasy. Są bardziej elastyczne niż suwnice lub straddle carry, oferując wyższą wydajność przeładunków w ciasnych przestrzeniach magazynowych


Wielkość rynku i trendy

  • Wartość rynku reach stackerów w 2025 szacuje się na USD 2,76–2,9 miliarda, a przy prognozie CAGR na poziomie 5,2–5,8% ma wzrosnąć do USD 3,7–4,2 miliarda do 2032–2034 roku.
  • Segment portów morskich odpowiada za ok. 68% zakresu rynku, najszybszy wzrost odnotowują terminale branżowe.
  • Zasilanie typu ICE (silnik spalinowy) stanowi ok. 80–81% rynku, ale elektryczne modele rozwijają się w tempie ~22% rocznie.
  • Region Asia-Pacific odpowiada za ponad 40% udziału, dynamicznie rozwija się również Bliski Wschód i Afryka.

Przykłady modeli od uznanych producentów

Kalmar DRG420‑450E (Eco Reachstacker)

  • Udźwig: do 45 000 kg, poziom 6 kontenerów wysoko i 4 głęboko.
  • Tryby ECO – oszczędność paliwa/prądu do 25–40%.

Kalmar Gloria (heavy-duty)

  • Modele: DRG450S do DRG650‑700E.
  • Udźwig od 45 ton do nawet 65 ton np. DRG570‑1300Z.
  • Obsługuje operacje przemysłowe: branża wiatrowa, stal, ciężki transport.

Toyota Reach Stacker Container Handler

  • Udźwig: do 45 000 kg, do 5 kontenerów wysoko, 3 rzędy głęboko.
  • Prędkość jazdy pełnym obciążeniem do ~32 km/h.
  • Modele THD9900‑R60 do R90 z różną siłą na kolejny rząd.
  • Funkcje: kamerki twistlock, stabilizatory, radar tylnej strefy.

Hyster RS46 Reach Stacker

  • Zakres udźwigu: od ok. 14–46 ton.
  • Modele zoptymalizowane do intermodalnego podnoszenia, oznaczane jako Container Handler lub Intermodal Handler.

Konecranes Reach Stackers

  • Modele o udźwigu od 10 do 46 ton, wykorzystywane zarówno w kontenerowcach, jak i terminalach kolejowych i rzecznych.

NC Nielsen/Konecranes 85T Custom

  • Specjalny model o udźwigu 85 ton, długość 11,1 m, przeznaczony do ekstremalnych operacji – np. w branży energetycznej (wiatr, stal).

Wydajność działania

  • Reach stackery umożliwiają układanie kontenerów do 4 rzędu głębokości i do 6 palet wysokości, co zapewnia znaczną gęstość magazynową, przewyższając tradycyjne wózki czy suwnice.
  • Czasy operacyjne i zwinność pozwalają skrócić czas postoju kontenerów i przyspieszyć rotację sprzętu.
  • Modele elektryczne osiągają niższy TCO dzięki oszczędności paliwa, niższym kosztom serwisowym i niższemu hałasowi pracy.

Reach stackery to wysokowydajne, elastyczne urządzenia przeładunkowe, wykorzystywane głównie w kontenerowych terminalach. Ich światowy rynek dynamicznie rośnie dzięki inwestycjom w porty, automatyzację oraz trendom ekologicznym. Przykłady modeli z Kalmar, Toyota czy Hyster pokazują szeroki zakres udźwigów i ergonomii, łącząc wysoką sprawność z funkcjami oszczędnymi i bezpiecznymi.