Reach stacker to specjalistyczny typ urządzenia transportu bliskiego, wykorzystywany do obsługi kontenerów intermodalnych w portach morskich, terminalach i mniejszych punktach przeładunkowych. Maszyna porusza się pomiędzy kontenerami, może je układać w układzie do czterech rzędów głęboko oraz na wysokość do 6 kontenerów w zależności od modelu i klasy. Są bardziej elastyczne niż suwnice lub straddle carry, oferując wyższą wydajność przeładunków w ciasnych przestrzeniach magazynowych
Wielkość rynku i trendy
- Wartość rynku reach stackerów w 2025 szacuje się na USD 2,76–2,9 miliarda, a przy prognozie CAGR na poziomie 5,2–5,8% ma wzrosnąć do USD 3,7–4,2 miliarda do 2032–2034 roku.
- Segment portów morskich odpowiada za ok. 68% zakresu rynku, najszybszy wzrost odnotowują terminale branżowe.
- Zasilanie typu ICE (silnik spalinowy) stanowi ok. 80–81% rynku, ale elektryczne modele rozwijają się w tempie ~22% rocznie.
- Region Asia-Pacific odpowiada za ponad 40% udziału, dynamicznie rozwija się również Bliski Wschód i Afryka.
Przykłady modeli od uznanych producentów
Kalmar DRG420‑450E (Eco Reachstacker)
- Udźwig: do 45 000 kg, poziom 6 kontenerów wysoko i 4 głęboko.
- Tryby ECO – oszczędność paliwa/prądu do 25–40%.
Kalmar Gloria (heavy-duty)
- Modele: DRG450S do DRG650‑700E.
- Udźwig od 45 ton do nawet 65 ton np. DRG570‑1300Z.
- Obsługuje operacje przemysłowe: branża wiatrowa, stal, ciężki transport.
Toyota Reach Stacker Container Handler
- Udźwig: do 45 000 kg, do 5 kontenerów wysoko, 3 rzędy głęboko.
- Prędkość jazdy pełnym obciążeniem do ~32 km/h.
- Modele THD9900‑R60 do R90 z różną siłą na kolejny rząd.
- Funkcje: kamerki twistlock, stabilizatory, radar tylnej strefy.
Hyster RS46 Reach Stacker
- Zakres udźwigu: od ok. 14–46 ton.
- Modele zoptymalizowane do intermodalnego podnoszenia, oznaczane jako Container Handler lub Intermodal Handler.
Konecranes Reach Stackers
- Modele o udźwigu od 10 do 46 ton, wykorzystywane zarówno w kontenerowcach, jak i terminalach kolejowych i rzecznych.
NC Nielsen/Konecranes 85T Custom
- Specjalny model o udźwigu 85 ton, długość 11,1 m, przeznaczony do ekstremalnych operacji – np. w branży energetycznej (wiatr, stal).
Wydajność działania
- Reach stackery umożliwiają układanie kontenerów do 4 rzędu głębokości i do 6 palet wysokości, co zapewnia znaczną gęstość magazynową, przewyższając tradycyjne wózki czy suwnice.
- Czasy operacyjne i zwinność pozwalają skrócić czas postoju kontenerów i przyspieszyć rotację sprzętu.
- Modele elektryczne osiągają niższy TCO dzięki oszczędności paliwa, niższym kosztom serwisowym i niższemu hałasowi pracy.
Reach stackery to wysokowydajne, elastyczne urządzenia przeładunkowe, wykorzystywane głównie w kontenerowych terminalach. Ich światowy rynek dynamicznie rośnie dzięki inwestycjom w porty, automatyzację oraz trendom ekologicznym. Przykłady modeli z Kalmar, Toyota czy Hyster pokazują szeroki zakres udźwigów i ergonomii, łącząc wysoką sprawność z funkcjami oszczędnymi i bezpiecznymi.