Lato to w wielu branżach czas sezonowego spowolnienia: linie produkcyjne pracują w trybie urlopowym, magazyny wchodzą w fazę niższego obłożenia, a część sprzętu w tym wózki widłowe trafia na dłuższy postój. Choć może się wydawać, że to chwila wytchnienia także dla sprzętu, brak odpowiedniego przygotowania do przestoju może doprowadzić do poważnych usterek, kosztownych napraw, a nawet zagrożenia bezpieczeństwa po powrocie do pracy.

Dlaczego przygotowanie do przestoju jest ważne?

Badanie producenta wózków widłowych Toyota Material Handling wykazało, że około 28% awarii zgłaszanych w sierpniu i wrześniu wynika z nieprawidłowego postoju wózka w lipcu, głównie chodzi o rozładowane akumulatory i układy hydrauliczne.

Podczas dłuższego postoju:

  • zachodzą procesy korozyjne (szczególnie w układzie paliwowym i hydraulicznym),
  • mogą zasiarczyć się lub całkowicie rozładować akumulatory,
  • oleje i płyny eksploatacyjne tracą właściwości,
  • uszczelki i przewody mogą parcieć lub ulec rozszczelnieniu,
  • opony odkształcają się pod ciężarem wózka (tzw. “odciskanie się”).

Wszystko to prowadzi do sytuacji, gdzie po urlopie wózek nie nadaje się do pracy – mimo że teoretycznie tylko „stał”.


Jak prawidłowo przygotować wózek widłowy na dłuższy przestój?

Poniżej praktyczna lista zaleceń – z podziałem na typy napędu:

Dla wózków elektrycznych:

  1. Naładuj akumulatory do pełna, ale ich nie przeładowuj
    • Najlepiej zostawić je z poziomem 50–80%, jeśli postój ma trwać kilka tygodni
    • Sprawdź, czy ładowarka posiada tryb podtrzymania (maintenance charge / float mode)
  2. Odepnij akumulator lub odłącz bezpieczniki, jeśli to możliwe
    • Minimalizujesz straty energii spoczynkowej
  3. Sprawdź poziom elektrolitu w akumulatorach trakcyjnych (kwasowych)
    • Jeśli jest za niski – uzupełnij destylowaną wodą
  4. Przechowuj wózek w suchym, zadaszonym miejscu, przechowuj baterię w temperaturze 15–25°C, z dala od wilgoci i bezpośredniego słońca.
    • Wilgoć przyspiesza korozję styków i przewodów

Dla wózków spalinowych (diesel, LPG):

  1. Uzupełnij paliwo do pełna
    • Chroni to przed kondensacją wody w zbiorniku (szczególnie istotne w silnikach wysokoprężnych)
  2. Sprawdź i wymień olej silnikowy, jeśli zbliża się termin serwisu
    • Zużyty olej zawiera produkty spalania, które przyspieszają korozję wewnętrzną
  3. Zabezpiecz cylindry olejem penetrującym (jeśli przewidujesz postój > 1 miesiąca)
    • Można to zrobić przez chwilowe wyjęcie świec (w benzynie) lub użycie specjalnych preparatów przez dolot powietrza
  4. Odłącz akumulator i przechowuj go w ciepłym miejscu (jeśli zima)

Wspólne zalecenia dla wszystkich typów wózków:

  • Dokładnie wyczyść urządzenie – szczególnie z błota i kurzu
    Brud zatrzymuje wilgoć i powoduje korozję oraz przyklejanie się brudu do ruchomych elementów
  • Zabezpiecz maszty i łańcuchy smarem konserwującym
    Można zastosować środek typu “spray do łańcuchów”
  • Unieś wózek na kobyłkach lub zmień pozycję kół co kilka dni
    Zapobiega to odkształceniom opon
  • Ustaw widły w pozycji dolnej (odciążenie siłownika) lekko nad poziom podłoża by nie rdzewiały od wilgoci
  • Elementy z tworzyw sztucznych oraz gumy wymagają konserwacji specjalnymi preparatami
  • Jeśli wózek będzie stał na zewnątrz  zastosuj plandekę lub dedykowany pokrowiec
  • Zabezpiecz kabinę operatora – szczególnie elektronikę i fotele np. poprzez nakrycie folią

Co zrobić po przerwie?

Po postoju należy:

  1. Sprawdzić ciśnienie w oponach
  2. Dokonać kontroli poziomu płynów (olej, płyn chłodniczy, elektrolit),
  3. Uruchomić urządzenie i dać mu popracować na biegu jałowym
  4. Wykonać testy hamulców, hydrauliki, masztu, świateł i sygnałów
  5. Wykonać próbny przejazd i test podnoszenia z ładunkiem kontrolnym

Warto też zaplanować szybki przegląd serwisowy po postoju, zwłaszcza jeśli wózek nie pracował dłużej niż 4 tygodnie.


Czego unikać?

  • Nie zostawiaj wózka na włączonym zapłonie
  • Nie zostawiaj go z pustym zbiornikiem lub rozładowanym akumulatorem
  • Nie zakładaj, że “po prostu ruszy” – krótkie przygotowanie może oszczędzić dni przestoju

Czy można całkowicie uniknąć skutków przestoju?

Nie, ale prawidłowe przygotowanie zgodnie z danymi serwisowymi Linde i Still minimalizuje ryzyko o ponad 80%. Co więcej, planowany postój to świetny moment na przegląd techniczny bez zakłócania pracy.


Dłuższy przestój wózka widłowego podczas wakacji czy też innego przestoju w firmie, wymaga starannego przygotowania, by uniknąć usterek i kosztownych napraw po powrocie do pracy. Kluczowe jest zabezpieczenie akumulatorów, nasmarowanie elementów ruchomych, ochrona przed wilgocią i dokumentacja wykonanych czynności. Zaniedbanie tych kroków może skutkować awariami, które według danych serwisowych odpowiadają nawet za 25–30% zgłoszeń po sezonie urlopowym. Przestój to nie odpoczynek dla urządzenia, ale czas na świadomą konserwację.