Lato to w wielu branżach czas sezonowego spowolnienia: linie produkcyjne pracują w trybie urlopowym, magazyny wchodzą w fazę niższego obłożenia, a część sprzętu w tym wózki widłowe trafia na dłuższy postój. Choć może się wydawać, że to chwila wytchnienia także dla sprzętu, brak odpowiedniego przygotowania do przestoju może doprowadzić do poważnych usterek, kosztownych napraw, a nawet zagrożenia bezpieczeństwa po powrocie do pracy.
Dlaczego przygotowanie do przestoju jest ważne?
Badanie producenta wózków widłowych Toyota Material Handling wykazało, że około 28% awarii zgłaszanych w sierpniu i wrześniu wynika z nieprawidłowego postoju wózka w lipcu, głównie chodzi o rozładowane akumulatory i układy hydrauliczne.
Podczas dłuższego postoju:
- zachodzą procesy korozyjne (szczególnie w układzie paliwowym i hydraulicznym),
- mogą zasiarczyć się lub całkowicie rozładować akumulatory,
- oleje i płyny eksploatacyjne tracą właściwości,
- uszczelki i przewody mogą parcieć lub ulec rozszczelnieniu,
- opony odkształcają się pod ciężarem wózka (tzw. “odciskanie się”).
Wszystko to prowadzi do sytuacji, gdzie po urlopie wózek nie nadaje się do pracy – mimo że teoretycznie tylko „stał”.
Jak prawidłowo przygotować wózek widłowy na dłuższy przestój?
Poniżej praktyczna lista zaleceń – z podziałem na typy napędu:
Dla wózków elektrycznych:
- Naładuj akumulatory do pełna, ale ich nie przeładowuj
- Najlepiej zostawić je z poziomem 50–80%, jeśli postój ma trwać kilka tygodni
- Sprawdź, czy ładowarka posiada tryb podtrzymania (maintenance charge / float mode)
- Odepnij akumulator lub odłącz bezpieczniki, jeśli to możliwe
- Minimalizujesz straty energii spoczynkowej
- Sprawdź poziom elektrolitu w akumulatorach trakcyjnych (kwasowych)
- Jeśli jest za niski – uzupełnij destylowaną wodą
- Przechowuj wózek w suchym, zadaszonym miejscu, przechowuj baterię w temperaturze 15–25°C, z dala od wilgoci i bezpośredniego słońca.
- Wilgoć przyspiesza korozję styków i przewodów
Dla wózków spalinowych (diesel, LPG):
- Uzupełnij paliwo do pełna
- Chroni to przed kondensacją wody w zbiorniku (szczególnie istotne w silnikach wysokoprężnych)
- Sprawdź i wymień olej silnikowy, jeśli zbliża się termin serwisu
- Zużyty olej zawiera produkty spalania, które przyspieszają korozję wewnętrzną
- Zabezpiecz cylindry olejem penetrującym (jeśli przewidujesz postój > 1 miesiąca)
- Można to zrobić przez chwilowe wyjęcie świec (w benzynie) lub użycie specjalnych preparatów przez dolot powietrza
- Odłącz akumulator i przechowuj go w ciepłym miejscu (jeśli zima)
Wspólne zalecenia dla wszystkich typów wózków:
- Dokładnie wyczyść urządzenie – szczególnie z błota i kurzu
Brud zatrzymuje wilgoć i powoduje korozję oraz przyklejanie się brudu do ruchomych elementów - Zabezpiecz maszty i łańcuchy smarem konserwującym
Można zastosować środek typu “spray do łańcuchów” - Unieś wózek na kobyłkach lub zmień pozycję kół co kilka dni
Zapobiega to odkształceniom opon - Ustaw widły w pozycji dolnej (odciążenie siłownika) lekko nad poziom podłoża by nie rdzewiały od wilgoci
- Elementy z tworzyw sztucznych oraz gumy wymagają konserwacji specjalnymi preparatami
- Jeśli wózek będzie stał na zewnątrz zastosuj plandekę lub dedykowany pokrowiec
- Zabezpiecz kabinę operatora – szczególnie elektronikę i fotele np. poprzez nakrycie folią
Co zrobić po przerwie?
Po postoju należy:
- Sprawdzić ciśnienie w oponach
- Dokonać kontroli poziomu płynów (olej, płyn chłodniczy, elektrolit),
- Uruchomić urządzenie i dać mu popracować na biegu jałowym
- Wykonać testy hamulców, hydrauliki, masztu, świateł i sygnałów
- Wykonać próbny przejazd i test podnoszenia z ładunkiem kontrolnym
Warto też zaplanować szybki przegląd serwisowy po postoju, zwłaszcza jeśli wózek nie pracował dłużej niż 4 tygodnie.
Czego unikać?
- Nie zostawiaj wózka na włączonym zapłonie
- Nie zostawiaj go z pustym zbiornikiem lub rozładowanym akumulatorem
- Nie zakładaj, że “po prostu ruszy” – krótkie przygotowanie może oszczędzić dni przestoju
Czy można całkowicie uniknąć skutków przestoju?
Nie, ale prawidłowe przygotowanie zgodnie z danymi serwisowymi Linde i Still minimalizuje ryzyko o ponad 80%. Co więcej, planowany postój to świetny moment na przegląd techniczny bez zakłócania pracy.
Dłuższy przestój wózka widłowego podczas wakacji czy też innego przestoju w firmie, wymaga starannego przygotowania, by uniknąć usterek i kosztownych napraw po powrocie do pracy. Kluczowe jest zabezpieczenie akumulatorów, nasmarowanie elementów ruchomych, ochrona przed wilgocią i dokumentacja wykonanych czynności. Zaniedbanie tych kroków może skutkować awariami, które według danych serwisowych odpowiadają nawet za 25–30% zgłoszeń po sezonie urlopowym. Przestój to nie odpoczynek dla urządzenia, ale czas na świadomą konserwację.