Maszt Triplex to jedno z najbardziej wszechstronnych rozwiązań konstrukcyjnych w wózkach widłowych, które pozwala łączyć wysoki zasięg podnoszenia z kompaktową wysokością konstrukcyjną. Dzięki temu idealnie sprawdza się w magazynach wysokiego składowania, centrach logistycznych, chłodniach czy zakładach z ograniczeniami wysokościowymi.
Czym jest maszt Triplex?
Maszt Triplex, czyli trójczłonowy, składa się z trzech teleskopowo wysuwanych segmentów:
- zewnętrznej ramy (nieruchomej),
- środkowego członu (prowadzonego),
- wewnętrznego członu z widłami i karetką.
Maszt tego typu często wyposażony jest w system pełnego swobodnego podnoszenia (Full Free Lift – FFL), który umożliwia unoszenie wideł bez wysuwania górnych segmentów masztu.
Kluczowe parametry wpływające na wybór masztu Triplex
| Parametr | Opis | Znaczenie w praktyce |
|---|---|---|
| h1 – wysokość konstrukcyjna | Wysokość wózka z masztu w pozycji złożonej | Ważne dla przejazdu przez bramy, przejścia |
| h2 – swobodny wysuw (FFL) | Wysokość podnoszenia bez rozsuwania masztu | Praca w ograniczonej przestrzeni |
| h3 – wysokość podnoszenia | Maksymalna wysokość, na jaką można unieść ładunek | Dostęp do wyższych poziomów regałów |
| h4 – całkowita wysokość rozłożonego masztu | Wysokość maszyny przy pełnym podniesieniu | Ważne by nie zahaczyć o sufit, oświetlenie itd. |
| Udźwig resztkowy | Zdolność podnoszenia na danej wysokości | Kluczowy przy cięższych ładunkach i osprzęcie |
| Widoczność przez maszt | Zależna od rozmieszczenia siłowników i prowadnic | Bezpieczeństwo i ergonomia pracy operatora |
Przykładowe zastosowania masztów Triplex
Typowe środowiska:
- Centra logistyczne z regałami powyżej 4 metrów
- Chłodnie i mroźnie – niski strop + wysokie regały
- Zakłady produkcyjne z podwójnymi bramami lub suwnicami nad głową
- Wózki kontenerowe – gdzie ważna jest niska wysokość konstrukcyjna
Przykładowe konfiguracje różnych producentów
| Producent | Model | h1 (złożony) | FFL (h2) | h3 (podnoszenie) |
|---|---|---|---|---|
| Linde H30T | Triplex 4950 | 2 170 mm | 1 640 mm | 4 950 mm |
| Toyota 8FG30 | Triplex 4700 | 2 115 mm | 1 575 mm | 4 700 mm |
| Still RX70-30 | Triplex 5000 | 2 185 mm | 1 620 mm | 5 000 mm |
| Jungheinrich TFG 320 | Triplex 4300 | 2 080 mm | 1 540 mm | 4 300 mm |
| Clark C30D | Triplex 4800 | 2 160 mm | 1 600 mm | 4 800 mm |
Co wpływa na działanie i trwałość masztu Triplex?
Układ siłowników i prowadnic
- Niektórzy producenci stosują centralny siłownik (Linde, Jungheinrich), co poprawia widoczność.
Tłumienie drgań
🔹 Toyota (wersje AC / IC z systemem Shockless Landing Lift)
W modelach marki Toyota zastosowano system „Shockless landing lift” – zapewniającym łagodny opad wideł bez wstrząsów podczas opuszczania ładunku. Jest to konstrukcyjne rozwiązanie hydrauliczne / pneumatyczne mające na celu zminimalizowanie uderzeń końcowych.
🔹 Still
Still oferuje opcje tłumienia drgań związane z precyzją i stabilnością ładunku. Dla serii FM‑X działa system Active Load Stabilisation – automatycznie redukujący drgania wideł przy dużych wysokościach pracy, co przekłada się na zmniejszenie czasu oczekiwania na stabilizację o 80% oraz poprawę komfortu i wydajności.
🔹 Mitsubishi Grendia / Axia EX
Zastosowanie systemu mast damping, co w praktyce oznacza to, że system automatycznie łagodzi ruchy końcowe masztu, zmniejszając drgania i hałas.
Te systemy są szeroko stosowane w wózkach wyposażonych w maszty Triplex, szczególnie przy wysokich wysokościach podnoszenia. Redukują wibracje, zwiększają komfort operatora i wydłużają żywotność konstrukcji.
Hydraulika precyzyjna
- Wózki wysokiej klasy mają zawory proporcjonalne – np. w Jungheinrich zastosowano systemy proporcjonalnego sterowania ruchem karetki (Lift Speed Control).
Stabilność masztu
- Im wyższy maszt i większy wysuw, tym bardziej spada udźwig – dlatego producenci stosują różne profile masztów, o różnym przekroju i wzmocnieniach.
Typowe błędy przy doborze masztu Triplex
| Błąd | Skutek |
|---|---|
| Wybór zbyt wysokiego masztu | Niepotrzebne zwiększenie masy własnej i ceny |
| Brak FFL w niskiej hali | Niemożność pracy z ładunkiem pod stropem |
| Nieuwzględnienie osprzętu | Spadek udźwigu resztkowego do nieakceptowalnego poziomu |
| Zła analiza h1 | Problemy z transportem wózka (np. nie mieści się na rampie) |
Kiedy i dlaczego wybrać maszt Triplex?
Triplex to najlepszy wybór, jeśli:
- potrzebujesz dużego zasięgu podnoszenia (4–6 m),
- masz ograniczoną przestrzeń roboczą
- pracujesz w zmiennych warunkach – np. wjeżdżasz do chłodni lub kontenerów,
- zależy Ci na wszechstronności floty.
Nie zawsze warto dopłacać za Triplex, jeśli:
- regały nie przekraczają 3 m,
- nie masz ograniczeń konstrukcyjnych,
- ważniejsza jest minimalna cena niż wszechstronność.

