Maszt Triplex to jedno z najbardziej wszechstronnych rozwiązań konstrukcyjnych w wózkach widłowych, które pozwala łączyć wysoki zasięg podnoszenia z kompaktową wysokością konstrukcyjną. Dzięki temu idealnie sprawdza się w magazynach wysokiego składowania, centrach logistycznych, chłodniach czy zakładach z ograniczeniami wysokościowymi.

Czym jest maszt Triplex?

Maszt Triplex, czyli trójczłonowy, składa się z trzech teleskopowo wysuwanych segmentów:

  • zewnętrznej ramy (nieruchomej),
  • środkowego członu (prowadzonego),
  • wewnętrznego członu z widłami i karetką.

Maszt tego typu często wyposażony jest w system pełnego swobodnego podnoszenia (Full Free Lift – FFL), który umożliwia unoszenie wideł bez wysuwania górnych segmentów masztu.

Kluczowe parametry wpływające na wybór masztu Triplex

ParametrOpisZnaczenie w praktyce
h1 – wysokość konstrukcyjnaWysokość wózka z masztu w pozycji złożonejWażne dla przejazdu przez bramy, przejścia
h2 – swobodny wysuw (FFL)Wysokość podnoszenia bez rozsuwania masztuPraca w ograniczonej przestrzeni
h3 – wysokość podnoszeniaMaksymalna wysokość, na jaką można unieść ładunekDostęp do wyższych poziomów regałów
h4 – całkowita wysokość rozłożonego masztuWysokość maszyny przy pełnym podniesieniuWażne by nie zahaczyć o sufit, oświetlenie itd.
Udźwig resztkowyZdolność podnoszenia na danej wysokościKluczowy przy cięższych ładunkach i osprzęcie
Widoczność przez masztZależna od rozmieszczenia siłowników i prowadnicBezpieczeństwo i ergonomia pracy operatora

Przykładowe zastosowania masztów Triplex

Typowe środowiska:

  • Centra logistyczne z regałami powyżej 4 metrów
  • Chłodnie i mroźnie – niski strop + wysokie regały
  • Zakłady produkcyjne z podwójnymi bramami lub suwnicami nad głową
  • Wózki kontenerowe – gdzie ważna jest niska wysokość konstrukcyjna

Przykładowe konfiguracje różnych producentów

ProducentModelh1 (złożony)FFL (h2)h3 (podnoszenie)
Linde H30TTriplex 49502 170 mm1 640 mm4 950 mm
Toyota 8FG30Triplex 47002 115 mm1 575 mm4 700 mm
Still RX70-30Triplex 50002 185 mm1 620 mm5 000 mm
Jungheinrich TFG 320Triplex 43002 080 mm1 540 mm4 300 mm
Clark C30DTriplex 48002 160 mm1 600 mm4 800 mm

Co wpływa na działanie i trwałość masztu Triplex?

Układ siłowników i prowadnic

  • Niektórzy producenci stosują centralny siłownik (Linde, Jungheinrich), co poprawia widoczność.

Tłumienie drgań

🔹 Toyota (wersje AC / IC z systemem Shockless Landing Lift)

W modelach marki Toyota zastosowano system „Shockless landing lift” – zapewniającym łagodny opad wideł bez wstrząsów podczas opuszczania ładunku. Jest to konstrukcyjne rozwiązanie hydrauliczne / pneumatyczne mające na celu zminimalizowanie uderzeń końcowych.

🔹 Still

Still oferuje opcje tłumienia drgań związane z precyzją i stabilnością ładunku. Dla serii FM‑X działa system Active Load Stabilisation – automatycznie redukujący drgania wideł przy dużych wysokościach pracy, co przekłada się na zmniejszenie czasu oczekiwania na stabilizację o 80% oraz poprawę komfortu i wydajności.

🔹 Mitsubishi Grendia / Axia EX

Zastosowanie systemu mast damping, co w praktyce oznacza to, że system automatycznie łagodzi ruchy końcowe masztu, zmniejszając drgania i hałas.

Te systemy są szeroko stosowane w wózkach wyposażonych w maszty Triplex, szczególnie przy wysokich wysokościach podnoszenia. Redukują wibracje, zwiększają komfort operatora i wydłużają żywotność konstrukcji.

Hydraulika precyzyjna

  • Wózki wysokiej klasy mają zawory proporcjonalne – np. w Jungheinrich zastosowano systemy proporcjonalnego sterowania ruchem karetki (Lift Speed Control).

Stabilność masztu

  • Im wyższy maszt i większy wysuw, tym bardziej spada udźwig – dlatego producenci stosują różne profile masztów, o różnym przekroju i wzmocnieniach.

Typowe błędy przy doborze masztu Triplex

BłądSkutek
Wybór zbyt wysokiego masztuNiepotrzebne zwiększenie masy własnej i ceny
Brak FFL w niskiej haliNiemożność pracy z ładunkiem pod stropem
Nieuwzględnienie osprzętuSpadek udźwigu resztkowego do nieakceptowalnego poziomu
Zła analiza h1Problemy z transportem wózka (np. nie mieści się na rampie)

Kiedy i dlaczego wybrać maszt Triplex?

Triplex to najlepszy wybór, jeśli:

  • potrzebujesz dużego zasięgu podnoszenia (4–6 m),
  • masz ograniczoną przestrzeń roboczą
  • pracujesz w zmiennych warunkach – np. wjeżdżasz do chłodni lub kontenerów,
  • zależy Ci na wszechstronności floty.

Nie zawsze warto dopłacać za Triplex, jeśli:

  • regały nie przekraczają 3 m,
  • nie masz ograniczeń konstrukcyjnych,
  • ważniejsza jest minimalna cena niż wszechstronność.