Efektywność energetyczna wózków widłowych zwłaszcza elektrycznych staje się kluczowym elementem zarządzania kosztami w logistyce i magazynowaniu. Choć producenci wprowadzają coraz bardziej energooszczędne napędy i systemy rekuperacji, niedocenianym czynnikiem wpływającym na zużycie energii pozostaje styl jazdy operatora.

W tym artykule analizujemy dane z praktyki serwisowej oraz badań technicznych, aby pokazać jak konkretne zachowania operatorów wpływają na zużycie energii i ogólną eksploatację wózka.

 

Toyota I_Site Explorer to zaawansowany system telemetryczny zainstalowany we flotach wózków Toyota, zbierający m.in.:

  • czas pracy roboczej i jałowej,
  • liczbę gwałtownych przyspieszeń i hamowań,
  • poziom naładowania akumulatora i liczbę cykli,
  • zużycie energii na godzinę przy różnych stylach jazdy.

Na podstawie dostępnych case studies np. prezentacji w materiałach koncernowych i próbie przeprowadzonej na 30 wózkach widłowych w jednej lokalizacji w okresie 6 miesięcy monitorowania wnioski są następujące:

  • oszczędność energii rzędu 15–20% po optymalizacji stylu jazdy i szkoleniu operatorów
  • możliwość poprawy żywotności baterii oraz zmniejszenia kosztów eksploatacji.

W szczegółowej energii-zorientowanej analizie faktycznie mierzono:

  • średnie zużycie energii ok. 4 kWh/godz. dla operatorów z optymalnym stylem,
  • przy stylu agresywnym – wzrost do 4,6 kWh/godz., co odpowiada wzrostowi na poziomie ok. 15%.

Założenia kosztowe: cena 1 kWh = 0,75 zł (2025, stawka przemysłowa).


Wyniki z danych I_Site

Styl pracy operatoraZużycie energii (kWh/h)Średnia # przyspieszeń/hDzienna liczba ładowań (10h zmiana)
Ekonomiczny4,0 kWh81,0
Agresywny4,6 kWh221,3
  • Wzrost zużycia: 15% więcej energii (z 4,0 do 4,6 kWh/h)
  • Więcej ładowań: +0,3 ładowania dziennie – ponad 30% wzrost liczby ładowań
  • Koszty dzienne: różnica ~0,45 kWh/h → ~4,5 kWh/dz (przy 10h pracy) → 3,38 zł/dz/wózek

Wnioski

  1. Dane z jednego spójnego systemu telemetrycznego (I_Site) pozwalają wiarygodnie zmierzyć wpływ stylu jazdy.
  2. Styl agresywny zużywa o 15% więcej energii, co przekłada się na realne koszty – np. dodatkowe 3,38 zł/dz na wózek przy 10h pracy.
  3. Szkolenia i monitoring operatorów (jak to oferuje I_Site), mogą przynieść oszczędności 10–20% – potwierdzone w danych telemetrycznych.
  4. Mniej ładowań dziennie to mniej przestojów i niższe koszty serwisowe.

Dzięki zastosowaniu jednego spójnego źródła (Toyota I_Site) możemy wyciągnąć jednoznaczne i wiarygodne wnioski:

  • Styl jazdy operatora bezpośrednio przekłada się na zużycie energii – różnica sięga 15%,
  • co wpływa na liczbę ładowań, czas pracy urządzeń i koszty eksploatacji,
  • a interwencje szkoleniowo-motywacyjne są skuteczne i szybko się zwracają.