Efektywność energetyczna wózków widłowych zwłaszcza elektrycznych staje się kluczowym elementem zarządzania kosztami w logistyce i magazynowaniu. Choć producenci wprowadzają coraz bardziej energooszczędne napędy i systemy rekuperacji, niedocenianym czynnikiem wpływającym na zużycie energii pozostaje styl jazdy operatora.
W tym artykule analizujemy dane z praktyki serwisowej oraz badań technicznych, aby pokazać jak konkretne zachowania operatorów wpływają na zużycie energii i ogólną eksploatację wózka.
Toyota I_Site Explorer to zaawansowany system telemetryczny zainstalowany we flotach wózków Toyota, zbierający m.in.:
- czas pracy roboczej i jałowej,
- liczbę gwałtownych przyspieszeń i hamowań,
- poziom naładowania akumulatora i liczbę cykli,
- zużycie energii na godzinę przy różnych stylach jazdy.
Na podstawie dostępnych case studies np. prezentacji w materiałach koncernowych i próbie przeprowadzonej na 30 wózkach widłowych w jednej lokalizacji w okresie 6 miesięcy monitorowania wnioski są następujące:
- oszczędność energii rzędu 15–20% po optymalizacji stylu jazdy i szkoleniu operatorów
- możliwość poprawy żywotności baterii oraz zmniejszenia kosztów eksploatacji.
W szczegółowej energii-zorientowanej analizie faktycznie mierzono:
- średnie zużycie energii ok. 4 kWh/godz. dla operatorów z optymalnym stylem,
- przy stylu agresywnym – wzrost do 4,6 kWh/godz., co odpowiada wzrostowi na poziomie ok. 15%.
Założenia kosztowe: cena 1 kWh = 0,75 zł (2025, stawka przemysłowa).
Wyniki z danych I_Site
Styl pracy operatora | Zużycie energii (kWh/h) | Średnia # przyspieszeń/h | Dzienna liczba ładowań (10h zmiana) |
---|---|---|---|
Ekonomiczny | 4,0 kWh | 8 | 1,0 |
Agresywny | 4,6 kWh | 22 | 1,3 |
- Wzrost zużycia: 15% więcej energii (z 4,0 do 4,6 kWh/h)
- Więcej ładowań: +0,3 ładowania dziennie – ponad 30% wzrost liczby ładowań
- Koszty dzienne: różnica ~0,45 kWh/h → ~4,5 kWh/dz (przy 10h pracy) → 3,38 zł/dz/wózek
Wnioski
- Dane z jednego spójnego systemu telemetrycznego (I_Site) pozwalają wiarygodnie zmierzyć wpływ stylu jazdy.
- Styl agresywny zużywa o 15% więcej energii, co przekłada się na realne koszty – np. dodatkowe 3,38 zł/dz na wózek przy 10h pracy.
- Szkolenia i monitoring operatorów (jak to oferuje I_Site), mogą przynieść oszczędności 10–20% – potwierdzone w danych telemetrycznych.
- Mniej ładowań dziennie to mniej przestojów i niższe koszty serwisowe.
Dzięki zastosowaniu jednego spójnego źródła (Toyota I_Site) możemy wyciągnąć jednoznaczne i wiarygodne wnioski:
- Styl jazdy operatora bezpośrednio przekłada się na zużycie energii – różnica sięga 15%,
- co wpływa na liczbę ładowań, czas pracy urządzeń i koszty eksploatacji,
- a interwencje szkoleniowo-motywacyjne są skuteczne i szybko się zwracają.