Współczesne centra dystrybucji i magazyny wysokiego składowania wymagają nie tylko wydajności, ale i perfekcyjnego dopasowania sprzętu do układu przestrzeni. Właśnie dlatego tak istotne staje się rozróżnienie między dwoma pozornie podobnymi, a w rzeczywistości bardzo różnymi urządzeniami: reach truckiem i wózkiem systemowym VNA. Choć oba typy umożliwiają pracę na dużych wysokościach, ich konstrukcja, sposób prowadzenia i zastosowania operacyjne dzielą je na odrębne klasy sprzętu magazynowego.


Różnice konstrukcyjne

Reach truck – kompaktowy z wysuwanym masztem

Reach trucki (wózki wysokiego składowania ) to pojazdy, które dzięki przesuwowi masztu do przodu mogą pobierać ładunki z głębi regału bez konieczności wjazdu całym pojazdem. Jest to rozwiązanie idealne do magazynów, gdzie szerokość korytarzy roboczych wynosi od 2,7 do 3,2 metra.

Przykład:

Jungheinrich ETV 216i

  • Udźwig: do 1 600 kg
  • Wysokość podnoszenia: do 10 700 mm
  • Akumulator litowo-jonowy zintegrowany z podwoziem dla lepszej widoczności i ergonomii

Inne modele:

  • Toyota BT Reflex RRE160H – wysokość podnoszenia do 12,5 m
  • Linde R14–R25 – seria reach trucków z aktywną kompensacją przechyłów i systemem Dynamic Mast Control

VNA (Very Narrow Aisle) – systemowe wózki do najwęższych korytarzy

VNA to specjalistyczne wózki przeznaczone do korytarzy o szerokości od 1,5 m. Charakteryzują się prowadzeniem po torze (najczęściej indukcyjnym lub optycznym) i możliwością podnoszenia operatora razem z ładunkiem (man-up). Ich konstrukcja umożliwia osiąganie wysokości nawet do 18 metrów, przy jednoczesnym precyzyjnym pozycjonowaniu ładunku.

Przykład:

Linde K VNA

  • Udźwig: do 1 500 kg
  • Wysokość podnoszenia: do 18 000 mm
  • Systemy: Active Stability Control, Dynamic Reach Control
  • Nawigacja półautomatyczna przez WMS

Inne modele:

  • Jungheinrich EKX 516k – man-up VNA z nawigacją magazynową i energooszczędnym napędem synchronicznym
  • Toyota VCE150A – wyposażony w inteligentny system OptiNav do planowania tras

Zastosowania magazynowe – gdzie i kiedy?

Cecha / FunkcjaReach truckVNA (systemowy)
Szerokość korytarza2,7 – 3,2 m1,5 – 1,8 m
Wysokość składowaniado ok. 13 mdo 18 m
Kierowca podczas operacjisiedzący, na poziomie podłożanajczęściej man-up (razem z ładunkiem)
System prowadzeniamanualnyindukcyjny lub optyczny (automatyczne torowanie)
Typ magazynuśrednie składowanie, elastyczne regaływysokie składowanie, stałe regały systemowe
Możliwość zmiany korytarzapełna swobodaograniczona, często torowane
Obsługa paletEuro i przemysłowegłównie Euro (ograniczona manewrowość)

Dane techniczne w praktyce

  • Wydajność: Reach trucki dobrze sprawdzają się w aplikacjach o umiarkowanym tempie rotacji i zróżnicowanych potrzebach składowania. Przykładowo, Linde R20G może obsłużyć do 200 palet na zmianę.
  • Zagęszczenie składowania: VNA umożliwia nawet 30–40% większe wykorzystanie przestrzeni w porównaniu do konwencjonalnych systemów z reach truckami. Wymaga to jednak idealnie zaprojektowanego układu regałów i posadzki.

Podsumowanie

Wybór między reach truckiem a wózkiem VNA to nie kwestia „lepszego” modelu, ale dopasowania do konkretnego układu logistycznego. Reach truck będzie lepszy dla magazynów o większej elastyczności, rotacji towaru i zmiennym układzie regałów. VNA natomiast zapewnia maksymalną wydajność w przestrzeniach zoptymalizowanych pod względem układu, z dobrze zaprojektowanym systemem nawigacji i wąskimi alejkami.